Vášnivý Bůh

07.03.2021

Vášnivý Bůh

EX 20,1-17, 1K 1, 18-25 J 2,13-22

Moji milí,

je třetí neděle postní, jsme na půli cesty k Velikonocům a církev nám pro tento poločas nabízí k rozjímání kompletní text Desatera, bláznovskou zvěst o kříži a poněkud netypický obraz Ježíše s důtkami v ruce. Na prvý pohled dost nesourodý výběr, tak uvidíme, jestli se nám něco z toho podaří spojit.

Začněme evangeliem - akční scéna, kterou si umíme docela dobře představit, na druhou stranu se nám to i tak trochu žinýruje. Žijeme s ustálenou představu toho, že ano, ten starozákonní Bůh byl trochu drsnější a uměl i trestat, ale Ježíš, to je většinou obraz lásky, trpělivosti, pochopení, pokory a snášeného utrpení. Kristus, který zuřivě práská bičem - to se těžko vstřebává.

Proč to dělá, co ho tak vytočilo? Zachoval se jako správný Žid a správný syn svého Otce. Pro Židy byl chrám tím nejsvětějším místem, místem Boží přítomnosti a Ježíš to vysvětluje velmi jasně: Nedělejte z domu mého Otce tržiště. Neúcta k Bohu, to byl důvod Ježíšova vzplanutí. A to mi připomíná něco velmi podobného v tom starozákonním čtení. Tam byly také takové dvě rušivé věci: u 2. přikázání "nezobrazíš". Proč? Protože "Jsem Bůh žárlivě-správný", překlad "vášnivě-milující". U 3. přikázání "Nezneužiješ jméno Boží" - "Nenechám bez trestu, toho, kdo by mé jméno zneužíval". Obě tato přikázání obhajují Boží svrchovanost a úctu, kterou jsme mu povinováni. Můžeme to říci i takto: Nedělej si z Boha tržiště, prostředek pro své obohacení. Boha si nemůžeš ničím svázat, zavázat a ni koupit.

Židé - farizejové, kněží (v Janově evangeliu) to možná vnímají stejně, neříkají Ježíšovi: "Co to tu děláš", ale: "Jakým právem to děláš". "Dokaž, že jsi Mesiáš!" Ježíš vlastně tím skutkem říká: "Dělám to právem synovským". Ježíš se tím přiznává k Bohu jako ke svému Otci. "Nedělejte z domu mého Otce tržiště!"

Ale Židé chtějí znamení!

A máme tady něco, co můžeme spojit s druhým čtením. "Židé žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, ale my kážeme Krista ukřižovaného." Ukřižovaný Mesiáš? To je opravdu bláznovství. To je tak bláznivé, že to mohl vymyslet jen svrchovaný Bůh, který nejedná podle našich představ.

I když pravda, jedné té naší představě se přece jen přizpůsobil. Každé náboženství operuje s ideou toho, že chci-li si usmířit či naklonit Boha, musím mu něco obětovat. Je jedno co; mísu s rýží, zvíře nebo nějaké odříkání, asketický způsob života. Zbožný obchod! Dostat od Boha nějaké dary, neřkuli odpuštění zadarmo, to si neumíme představit. A tak tento vášnivě milující Bůh v Ježíši Kristu obětuje sám sebe!

A tímto skutkem říká: "Ty, člověče, ty už nemusíš ničím platit, nic obětovat, jenom... odložit svoji rozumnost a jako blázen této zvěsti uvěřit". Víte, já si myslím, že to bláznovství, to, co se vzpírá naší logice, čemu je tak těžko uvěřit, není ani tak ten kříž. To se nějak dá vysvětlit, ale to, že mě Bůh opravdu vášnivě miluje, že mě má tak strašně rád, že je schopen obětovat sám sebe. A pokud toto ve víře přijmeme, pak už nemůžeme dělat nic jiného, něž mu v lásce také vydat sami sebe. Pak už nemusím Desatero dodržovat, stane se mi samozřejmostí.

Na závěr se zase vraťme zpátky k evangeliu. Mistr Eckhart, středověký mystik, má k vyčištění chrámu takový specifický výklad: Proč Ježíš vyhodil všechny ty, kdo v chrámu prodávali a nakupovali? Možná tím nesledoval nic jiného, než že chtěl mít chrám prázdný, vyklizený. Jako by chtěl říct: "Já mám na tento chrám právo a chci v něm být sám jediným vládcem." Jaký to má význam? Tento chrám, ve kterém chce Bůh tak mocně panovat, to je lidská duše, kterou On stvořil podle svého obrazu a do které dal kus sám sebe.

A k tomu přidává modlitbu, kterou, máte-li kuráž, modlete se se mnou:

Bože, kéž i k nám přijde Ježíš a vykáže a vyčistí všechno, co brání tvé svrchované vládě v mém životě. Kéž i já jsem pak s tebou tak sjednocen, jako ty ji jedno s ním a s Duchem svatým.

Amen!



Přímluvy

  • Prosíme za naši zemi, dej moudrost těm, kteří rozhodují a zachraň ji před ekonomickým i společenským kolapsem. Prosíme o nalezení cesty k zastavení pandemie coronaviru.
  • Prosíme za lékaře a zdravotníky v přeplněných covid jednotkách, chraň je, posiluj a podporuj. Prosíme za pacienty, kteří bojují o život a za všechny nemocné.
  • Prosíme za ty, kteří zemřeli, přijmi je do svého království.
  • Prosíme o dar naděje, chraň nás před otupělostí, malomyslností a netečností.





CČSH - Karáskovo náměstí 10 - 615 00 Brno
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky