VELIKONOCE 2021
Na této stránce najdete všechny materiály týkající se letošních Velikonoc: Velikonoční list, odkaz na kázání z rodinné bohoslužby na Květnou neděli, text domácí pesachové večeře, texty k pašijím v přírodě i text velikonoční vigilie, který budete potřebovat na Bílou sobou.
Veškeré informace týkající se termínů bohoslužeb a dalších setkání najdete na úvodní stránce tohoto webu.
Veselé Velikonoce! :)

Velikonoční list
Pro zvětšení textu Velikonočního listu na něj najeďte myší a klikněte. Text se zvětší a bude možno jím listovat.
Kázání a přímluvy z rodinné bohoslužby na Květnou neděli najdete ZDE.

Domácí sederová večeře se zpřítomněním poslední večeře našeho Pána
Připravit si na stůl: 2 svíce (jakékoliv), pohár a víno (bude se postupně do poháru dolévat), nekvašený chléb, v případě nouze může být i kvašený) a další výzdobu podle libosti
Před večeří (pokud možno) žena zapálí 2 svíce a modlí se:
Před zapálením svící: "Požehnaný buď, Pane, náš Bože, Králi světa, že jsi nám daroval život a přivedl nás až k této slavnostní chvíli."
Po zapálení svící: "Požehnaný buď, Pane, náš Bože, Králi světa, že jsi nás posvětil svými přikázáními a přikázal nám zapálit sváteční světla."
Nyní se mohou přidat i ostatní: "Kéž tato světla, prozáří naše životy, abychom užívali svých schopností, které jsi nám zdarma daroval, abychom pomáhali a neškodili, abychom milovali a ne nenáviděli, abychom žehnali a ne proklínali, abychom sloužili tobě, Bože náš, dárce svobody."
Následuje umytí rukou
Ježíš se sám ujal této práci sloužících a umocnil tuto službu mytí nohou.
Evangelium: Ježíš vstal od stolu a vědom si toho, že mu Otec dal všecko do rukou a že od Boha vyšel a k Bohu odchází, odložil svrchní šat, vzal lněné plátno a přepásal se; pak nalil vodu do umyvadla a začal učedníkům umývat nohy a utírat je plátnem, jímž byl přepásán. "Jestliže tedy já, Pán a Mistr, jsem vám umyl nohy, i vy máte jeden druhému nohy umývat. Dal jsem vám příklad, abyste i vy jednali, jako jsem jednal já." (J 13. kp.)
Pozdvihneme první sederový pohár - pohár posvěcení. Připomíná Boží slib: "Vyvedu vás z egyptské roboty."
Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, Králi světa, Stvořiteli plodu vinné révy. Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, Králi světa, jenž jsi nás vyvolil ze všech lidí a shromáždil nás ze všech národů a posvětil jsi nás svými přikázáními. Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, Králi světa, jenž jsi nám dal život a dal jsi nám dožít se tohoto času.
Evangelium: Když nastala hodina, usedl ke stolu a apoštolové s ním. Řekl jim: "Velice jsem toužil jísti s vámi tohoto beránka, dříve, než budu trpět. Neboť vám pravím, že ho již nebudu jíst, dokud vše nedojde naplnění v království Božím." Vzal kalich, vzdal díky a řekl: "Vezměte a podávejte mezi sebou. Neboť vám pravím, že od této chvíle nebudu píti z plodu vinné révy, dokud nepřijde království Boží." Lukáš 22,14-18
Rozlomení chleba
Předsedající ukáže a rozlomí prostřední maces (chléb) a říká: Toto je chléb nouze, který jedli naši předkové v egyptské zemi. Každý, kdo je hladov, ať přijde a pojí, každý, kdo je v nouzi, ať přijde a slaví Pesach. (Rozlomíme chléb a odložíme jej stranou - použije se při přijímání.)
Evangelium: Pak vzal chléb, vzdal díky, lámal a dával jim se slovy: "Toto jest mé tělo, které se za vás vydává. To čiňte na mou památku." (Lukáš 22,19)
Pokud jsou přítomné děti, položí otázku:
"Proč je tato noc jiná než všechny ostatní noci?"
Odpověď: Byli jsme v Egyptě otroky, ale Hospodin, náš Bůh, nás osvobodil. Pročež vzdáme chválu Hospodinu, našemu Bohu.
Následuje čtení: Exodus 12,1-20 (případně celá kapitola)
Ukážeme stolovníkům macesy: Z jakého důvodu jíme tyto macesy? Proto, že než se našim předkům zjevil Svatý, buď požehnán, a vykoupil je, nestačilo jim vykynout těsto.
Pozvedneme kalich: Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, Králi světa, jenž jsi nás vykoupil, že jsi vykoupil naše předky z Egypta a nám dal dosáhnout této noci, abychom v ní jedli macesy a trpké byliny. Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, Králi světa, stvořiteli vinné révy!
Čtení Žalmu 111
Následuje celá sederová večeře a její chody: hořké byliny, maces - nakvašený chléb, vejce, charoset (směs jablek a oříšků), beránek. V tomto případě doporučujeme večeři zařadit až po bohoslužbě. Na závěr večeře předsedající rozdělí zbylé macesy
Závěrečná modlitba nad vínem:
Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, Králi světa, jenž živíš celý svět svou dobrotou, milostí, láskou a soucitem, jenž dáváš pokrm každému tělu, protože trvalá je tvá láska. Díky tvé velké dobrotě nám nikdy nescházela obživa a nebude nám scházet na věky věků. To pro tvé veliké jméno, neboť ty živíš vše, staráš se o vše, všemu prokazuješ dobro a připravuješ stravu pro všechna svá stvoření, která jsi stvořil. Požehnaný jsi, Hospodine, jenž všechny sytíš. Požehnaný jsi, Hospodine, Bože náš, králi světa, stvořiteli plodu vinné révy.
Evangelium: A právě tak, když bylo po večeři, vzal kalich a řekl: "Tento kalich je nová smlouva zpečetěná mou krví, která se za vás prolévá." (L22,20)
Shrnutí podle svatého Pavla: Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl: "Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku." Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: "Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku." (1.Korintským 11,23-25)
V této chvíli - podle Krisotva zaslíbení - každý ve svých domácnostech jíme chléb - tělo našeho Pána za nás vydané a pijeme víno - krev našeho Pána za nás prolitou.
Přijímání se při této večeři mohou zúčastnit všichni, kteří chtějí, neboť při sederové večeři není nikdo z přítomných vyňat, ani cizinci či děti.
Na závěr večera se čtou žalmické chvalozpěvy Žalm 115-118 (Přečtěte si je podle možností).
Evangelium: Potom zazpívali chvalozpěv a vyšli na Olivovou horu. (Mt 26,30)
Závěrečná modlitba: I kdyby naše ústa byla tak plná chvalozpěvů, jako je moře plné vody, náš jazyk tak plný velebení, jak početné jsou jeho vlny, naše rty tak plné chvály, jak široce se prostírá obzor, i kdyby naše oči zářily jako slunce a měsíc, i kdyby se naše paže rozpínaly v modlitbě jako křídla orlů nebeských a i kdyby naše nohy byly rychlé jako nohy jelenů, stále bychom nebyli s to ti poděkovat, Hospodine, Bože náš, a velebit tvé jméno, Králi náš, za jeden jediný z tisíce tisíců a desetitisíců darů, znamení a zázraků, které jsi vykonal pro nás a pro naše otce během celých našich dějin. A proto ať údy, které jsi uspořádal, duch a duše, jež jsi nám vdechl, a jazyk, který jsi nám vložil do úst, vzdávají díky a žehnají, velebí a oslavují, vynášejí a opěvují, posvěcují a uctívají tvé jméno, Králi náš, navěky.
Závěrečné zvolání: "Příští rok na shledanou v Jeruzalémě!"
(Příští rok na shledanou v Židenicích!)

Text k pašijím v přírodě
Pašije podle Marka
Milost Vám od Boha Otce, Syna i Ducha svatého! Amen
Přivítání a modlitba: Modleme se s J. A. Komenským:
Věčný synu Boží, pod břemenem hříchů vedls těžký tesklivý a hrozný boj se smrtí a zlem, potil ses krvavým potem, avšak nezdráhal ses pít za nás hořký kalich utrpení, nýbrž stále jsi prokazoval svou lásku k nám až do vypuštění své duše. Buď tobě za tak velikou milost chvála čest a sláva věčná. Dej nám abychom zase i my byli tobě věrni. Uchraň nás od škodlivé vysokomyslnosti, ať nedoufáme sami v sebe ani ve svůj rozum, ani ve svou sílu, ani ve svůj dobrý úmysl. Ať raději nepochybujeme, že ty umíš pomáhat těm, kteří procházejí pokušením. Vítězi náš, Tvá moc, ať vítězí v naší mdlobě, abychom podle tvého příkladu bojovali dobrý boj a v něm zachovali víru a dobré svědomí. Amen
První čtení Iz 53,1n
" 1Kdo uvěří naší zprávě? Nad kým se zjeví paže Hospodinova? Vyrostl před ním jako proutek, jak oddenek z vyprahlé země, neměl vzhled ani důstojnost. Viděli jsme ho, ale byl tak nevzhledný, že jsme po něm nedychtili. 3Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolestí, zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář, tak opovržený, že jsme si ho nevážili. 4Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen. 5Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni. 6Všichni jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin postihl pro nepravost nás všech. 7Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku, jako ovce před střihači zůstal němý, ústa neotevřel. 8Byl zadržen a vzat na soud. Kdopak pomyslí na jeho pokolení? Vždyť byl vyťat ze země živých, raněn pro nevěrnost mého lidu. 9Byl mu dán hrob se svévolníky, s boháčem smrt našel, ačkoli se nedopustil násilí a v jeho ústech nebylo lsti. 10Ale Hospodinovou vůlí bylo zkrušit ho nemocí, aby položil svůj život v oběť za vinu.
1. čtení pašijí Mk 14,12-32
Prvního dne nekvašených chlebů, když se zabíjel velikonoční beránek, řekli Ježíšovi jeho učedníci: "Kde chceš, abychom ti připravili velikonoční večeři?"
13Poslal dva ze svých učedníků a řekl jim: "Jděte do města a potká vás člověk, který nese džbán vody. Jděte za ním,
14a kam vejde, řekněte hospodáři: 'Mistr vzkazuje: Kde je pro mne světnice, v níž bych jedl se svými učedníky velikonočního beránka?'
15A on vám ukáže velkou horní místnost, zařízenou a připravenou; tam pro nás připravte večeři!"
16Učedníci šli, a když přišli do města, nalezli všecko, jak jim to řekl; a připravili velikonočního beránka.
17Večer přišel Ježíš s Dvanácti.
18A když byli u stolu a jedli, řekl: "Amen, pravím vám, že jeden z vás mě zradí, ten, který se mnou jí."
19Zarmoutilo je to a začali se ho jeden po druhém ptát: "Snad ne já?"
20Řekl jim: "Jeden ze Dvanácti, který se mnou namáčí chléb v téže míse.
21Syn člověka odchází, jak je o něm psáno, ale běda tomu, který Syna člověka zrazuje. Pro toho by bylo lépe, kdyby se byl vůbec nenarodil."
22Když jedli, vzal chléb, požehnal, lámal a dával jim se slovy: "Vezměte, toto jest mé tělo."
23Pak vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a pili z něho všichni.
24A řekl jim: "Toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé.
25Amen, pravím vám, že nebudu již píti z plodu vinné révy až do toho dne, kdy budu pít nový kalich v Božím království."
Když zazpívali chvalozpěv, šli na Olivovou horu.
27Ježíš jim řekl: "Všichni ode mne odpadnete, neboť je psáno: 'Budu bít pastýře a ovce se rozprchnou.'
28Ale po svém vzkříšení vás předejdu do Galileje."
29Tu mu Petr řekl: "I kdyby všichni odpadli, já ne."
30Ježíš mu odpověděl: "Amen, pravím tobě, že dnes, této noci, dřív, než kohout dvakrát zakokrhá, právě ty mě třikrát zapřeš."
31On však ještě horlivěji prohlašoval: "I kdybych měl spolu s tebou umřít, nezapřu tě." Tak mluvili všichni.
32Přišli na místo zvané Getsemane. Ježíš řekl svým učedníkům: "Počkejte tu, než se pomodlím."
Tichá chůze/meditace
2. čtení pašijí Mk 14,33-52
33Pak vzal s sebou Petra, Jakuba a Jana. Přepadla ho hrůza a úzkost.
34A řekl jim: "Má duše je smutná až k smrti. Zůstaňte zde a bděte!"
35Poodešel od nich, padl na zem a modlil se, aby ho, je-li možné, minula tato hodina.
36Řekl: "Abba, Otče, tobě je všecko možné; odejmi ode mne tento kalich, ale ne, co já chci, nýbrž co ty chceš."
37Přišel k učedníkům a zastihl je ve spánku. Řekl Petrovi: "Šimone, ty spíš? Nedokázal jsi jedinou hodinu bdít?
38Bděte a modlete se, abyste neupadli do pokušení. Duch je odhodlán, ale tělo slabé."
39Znovu odešel a modlil se stejnými slovy.
40A když se vrátil, opět je zastihl spící; oči se jim zavíraly a nevěděli, co by mu odpověděli.
41Přišel potřetí a řekl jim: "Ještě spíte a odpočíváte? Už dost! Přišla hodina, hle, Syn člověka je vydáván do rukou hříšníků.
42Vstaňte, pojďme! Hle, přiblížil se ten, který mě zrazuje."
Tichá chůze/meditace
3. čtení pašijí Mk 14,43-52
43Ještě ani nedomluvil a přišel Jidáš, jeden z Dvanácti. Velekněží, zákoníci a starší s ním poslali zástup, ozbrojený meči a holemi.
44Jeho zrádce s nimi domluvil znamení. Řekl: "Kterého políbím, ten to je; toho zatkněte a pod dozorem odveďte."
45Když Jidáš přišel, hned k Ježíšovi přistoupil a řekl: "Mistře!" a políbil ho.
46Oni pak na něho vztáhli ruce a zmocnili se ho.
47Tu jeden z těch, kdo stáli kolem, tasil meč, zasáhl veleknězova sluhu a uťal mu ucho.
48Ale Ježíš jim řekl: "Vyšli jste na mne jako na povstalce s meči a holemi, abyste mě zajali.
49Denně jsem učíval u vás v chrámě a nezmocnili jste se mne. Ale je třeba, aby se naplnila Písma!"
50Všichni ho opustili a utekli.
51Šel za ním nějaký mladík, který měl na sobě jen kus plátna přes nahé tělo; toho chytili.
52On jim však nechal plátno v rukou a utekl.
Tichá chůze/meditace
4. čtení pašijí Mk 14,53-72
53Ježíše odvedli k veleknězi, kde se shromáždili nejvyšší kněží, starší a zákoníci.
54Petr šel zpovzdálí za Ježíšem až dovnitř do veleknězova dvora; seděl tam spolu se sluhy a ohříval se u ohně.
55Velekněží a celá rada hledali proti Ježíšovi svědectví, aby ho mohli odsoudit k smrti, ale nenalézali.
56Mnozí sice proti němu křivě svědčili, ale jejich svědectví se neshodovala.
57Někteří pak vystoupili a křivě proti němu svědčili:
58"Slyšeli jsme ho říkat: Já zbořím tento chrám udělaný rukama a ve třech dnech vystavím jiný, ne rukama udělaný."
59Ale ani zde se jejich svědectví neshodovala.
60Tu velekněz vstal, postavil se uprostřed a otázal se Ježíše: "Nic neodpovídáš na to, co tihle proti tobě svědčí?"
61On však mlčel a nic neodpověděl. Opět se ho velekněz zeptal: "Jsi ty Mesiáš, Syn Požehnaného?"
62Ježíš řekl: "Já jsem. A uzříte Syna člověka sedět po pravici Všemohoucího a přicházet s oblaky nebeskými."
63Tu velekněz roztrhl svá roucha a řekl: "Nač ještě potřebujeme svědky?
64Slyšeli jste rouhání. Co o tom soudíte?" Oni pak všichni rozhodli, že je hoden smrti.
65Někteří na něj počali plivat, zakrývali mu obličej, bili ho po hlavě a říkali mu: "Prorokuj!" A sluhové ho tloukli do tváře.
Tichá chůze/meditace
5. čtení pašijí Mk 14,66-72
66Když byl Petr dole v nádvoří, přišla jedna z veleknězových služek,
67a když uviděla Petra, jak se ohřívá, pohlédla na něj a řekla: "I ty jsi byl s tím Nazaretským Ježíšem!"
68On však zapřel: "O ničem nevím a vůbec nechápu, co říkáš." A vyšel ven do předního dvora. Vtom zakokrhal kohout.
69Ale služka ho uviděla a zase začala říkat těm, kdo stáli poblíž: "Ten člověk je z nich!"
70On však opět zapíral. A zakrátko zase ti, kdo stáli kolem, řekli Petrovi: "Jistě jsi z nich, vždyť jsi z Galileje!"
71On se však začal zaklínat a zapřísahat: "Neznám toho člověka, o němž mluvíte."
72Vtom kohout zakokrhal podruhé. Tu se Petr rozpomněl na slova, která mu Ježíš řekl: "Dřív, než kohout dvakrát zakokrhá, třikrát mě zapřeš." A dal se do pláče.
Tichá chůze/meditace
6. čtení pašijí Mk 15,1-20
A hned zrána se poradili velekněží, starší a zákoníci, celá rada; spoutali Ježíše, odvedli jej a vydali Pilátovi.
2Pilát se ho otázal: "Ty jsi král Židů?" On mu odpověděl: "Ty sám to říkáš."
3Velekněží na něj mnoho žalovali.
4Tu se ho Pilát znovu otázal: "Nic neodpovídáš? Pohleď, co všecko na tebe žalují!"
5Ježíš však už nic neodpověděl, takže se Pilát divil.
6O svátcích jim propouštíval jednoho vězně, o kterého žádali.
7Ve vězení byl mezi vzbouřenci, kteří se při vzpouře dopustili vraždy, muž jménem Barabáš.
8Zástup přišel Piláta požádat o to, v čem jim obvykle vyhověl.
9Pilát jim nato řekl: "Chcete, abych vám propustil židovského krále?"
10Věděl totiž, že mu ho velekněží vydali ze zášti.
11Velekněží však podnítili zástup, ať jim raději propustí Barabáše.
12Pilát se jich znovu zeptal: "Co tedy mám učinit s tím, kterému říkáte židovský král?"
13Tu se znovu dali do křiku: "Ukřižuj ho!"
14Pilát jim řekl: "A čeho se vlastně dopustil?" Oni však ještě víc křičeli: "Ukřižuj ho!"
15Tu Pilát, aby vyhověl zástupu, propustil jim Barabáše; Ježíše dal zbičovat a vydal ho, aby byl ukřižován.
16Vojáci ho odvedli do místodržitelského dvora a svolali celou setninu.
17Navlékli mu purpurový plášť, upletli trnovou korunu, vsadili mu ji na hlavu
18a začali ho zdravit: "Buď zdráv, židovský králi!"
19Bili ho po hlavě holí, plivali na něj, klekali na kolena a padali před ním na zem.
20Když se mu dost naposmívali, svlékli mu purpurový plášť a oblékli ho zase do jeho šatů. Pak ho vedli ven, aby ho ukřižovali.
Tichá chůze/meditace
7. čtení pašijí Mk 15,21-32
21Cestou přinutili nějakého Šimona z Kyrény, otce Alexandrova a Rufova, který šel z venkova, aby mu nesl kříž.
22A přivedli ho na místo zvané Golgota, což v překladu znamená 'Lebka'.
23Dávali mu víno okořeněné myrhou; on je však nepřijal.
24Ukřižovali ho a rozdělili si jeho šaty; losovali o ně, co si kdo vezme.
25Bylo devět hodin, když ho ukřižovali.
26Jeho provinění oznamoval nápis: "Král Židů."
27S ním ukřižovali dva povstalce, jednoho po jeho pravici a druhého po levici.
28Tak se naplnilo Písmo: 'Byl započten mezi zločince.'
29Kolemjdoucí ho uráželi: potřásali hlavou a říkali: "Ty, který chceš zbořit chrám a ve třech dnech jej postavit,
30zachraň sám sebe a sestup z kříže!"
31Podobně se mu mezi sebou posmívali velekněží spolu se zákoníky. Říkali: "Jiné zachránil, sám sebe zachránit nemůže.
32Ať nyní sestoupí z kříže, ten Mesiáš, král izraelský, abychom to viděli a uvěřili!" Tupili ho i ti, kteří byli ukřižováni spolu s ním.
Tichá chůze/meditace
8. čtení pašijí Mk 15,33
33Když bylo poledne, nastala tma po celé zemi až do tří hodin.
34O třetí hodině zvolal Ježíš mocným hlasem: "Eloi, Eloi, lema sabachtani?", což přeloženo znamená: 'Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?'
35Když to uslyšeli, říkali někteří z těch, kdo stáli okolo: "Hle, volá Eliáše."
36Kdosi pak odběhl, namočil houbu v octě, nabodl ji na prut a dával mu pít se slovy: "Počkejte, uvidíme, přijde-li ho Eliáš sejmout."
37Ale Ježíš vydal mocný hlas a skonal.
38Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů.
39A když uviděl setník, který stál před ním, že takto skonal, řekl: "Ten člověk byl opravdu Syn Boží."
Chvíle ticha

Přímluvné modlitby
Za pokoj Boží a za spásu našich duší, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za pokoj a mír celého světa, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za pastýře církví, za jejich rozhodování a službu v Kristu, za všechen Boží lid a ty, kdo konají dílo Páně, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za naši vlast a její představitele a za všechny, kdo spravují veřejné záležitosti, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za naše město (naši obec) a za všechny, kteří zde bydlí, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za zdravý vzduch, za vláhu a plodnost země voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za klesající na duchu a trpící pokušením, za nemocné a umírající a jejich spásu za všechny oběti současné pandemie, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za vysvobození ze všech zármutků, pohrom, nebezpečí a tísně, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Za naše zesnulé, aby přišli na místo věčného odpočinutí a pokoje, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Tiché prosby přítomných...Za vyslyšení našich tichých proseb, voláme k tobě: Beránku Boží, smiluj se nad námi!
Otče náš
Požehnání:
A Bůh pokoje, který pro krev stvrzující věčnou smlouvu vyvedl z mrtvých velikého Pastýře ovcí, našeho Pána Ježíše Krista, nechť vás posílí ve všem dobrém, abyste plnili jeho vůli, on v nás působí to, co se mu líbí, skrze Ježíše Krista. Jemu buď
sláva na věky věků! Amen (Žd 13,20)
Požehnej a ochraňuj vás Všemohoucí Bůh Otec, Syn i Duch svatý! Amen.
Text velikonoční vigilie - Bílá sobota

Duchovní přináší svíci - nový paškál. V kostele je tma. Zpíváme:
Před tebou Pane temno ztrácí sílu, noc odchází a den jasně září.
Duchovní před oltářem zvedne světlo a zvolá:
Duchovní (D): Světlo Kristovo!
Obec (O): Bohu díky!
Přivítání a uvedení do vigilie:
Sestry a bratří,
shromáždili jsme se na tomto místě, abychom spolu bděli a modlili se - poslouchali Boží slovo a slavili velikonoční tajemství. Začíná totiž veliká noc vzkříšení.
Tato slavnost se nazývá vigilie, protože spolu s křesťany na celém světě bdíme a v radosti a ve víře slavíme, že Ježíš Kristus přemáhá svou i naši smrt - a že jeho vzkříšení je i naším vzkříšením.
Modleme se:
Všemohoucí, věčný Bože,
ty jsi světlo a není v tobě žádné tmy.
Abys nás vysvobodil z naší tmy,
poslal jsi pro nás svého Syna,
našeho Pána Ježíše Krista.
On nás miloval až do krajnosti
a umřel za nás na kříži.
Ty jsi ho oslavil, vzkřísil z mrtvých
a dal mu jméno nad každé jiné jméno.
Když jsme se dnes tady shromáždili,
naplň nás svým Duchem,
otevři naše srdce, uši i ústa,
abychom s radostí a upřímně
slavili toto jeho vítězství.
Amen.
Vysvětlení, co je Exultet:
Součástí velikonoční vigilie je chvalozpěv Exultet. Nazývá se tak podle prvního slova modlitby, které v češtině znamená "Zajásejte. "
Je to starodávná výpověď o velkém tajemství této noci, ve které Kristus jako jediný dokázal překročit práh smrti. Je to také zpráva o Boží lásce k nám lidem a o hořící svíci, jako starodávném symbolu světla, které zahání i tu největší temnotu. A tím světlem je nám Kristus.
(Můžeme nyní třeba zavřít oči a meditovat o hlubokých slovech tohoto chvalozpěvu.)
VELIKONOČNÍ CHVALOZPĚV EXSULTET
Zajásejte již, zástupy andělů v nebi!
Zaskvějte se v slávě, božská tajemství!
K vítězství tak mocného Krále
zazni polnice a zvěstuj spásu!
Raduj se i ty, země, zalitá tak oslnivou září
a tonoucí v jasu věčného Krále,
pohleď jak na celém světě
rychle zmizely temnoty!
Raduj se i ty, matko Církvi,
zkrášlená leskem tak jasného světla!
A v mohutném zpěvu lidu
ať tento svatý dům Boží
zní ozvěnou té radosti!
D: Pán s vámi. - L: I s tebou.
D: Vzhůru srdce! - L: Zvedněme k Hospodinu!
D: Děkujme Bohu, našemu Otci! - L: Je to důstojné a správné!
D: Vpravdě je důstojné a spravedlivé,
abychom neviditelného Boha, všemohoucího Otce, i jeho
jednorozeného Syna, našeho Pána Ježíše Krista, oslavovali radostným zpěvem a celou vroucností srdce i ducha.
Neboť Kristus za nás zaplatil věčnému Otci dluh Adamův a svou krví z lásky prolitou zrušil dlužní úpis dávného hříchu.
Dnes je slavnost veliké noci, - kdy se zabíjí onen pravý Beránek,
jehož krev posvěcuje veřeje věřících.
To je ta noc, - ve které jsi Bože naše praotce, Izraelovy děti, kdysi vyvedl z Egypta, Rudým mořem jsi je pak převedl suchou nohou.
To je tedy ta noc, - kdy jas ohnivého sloupu - zahnal temnotu hříchu.
To je noc, - která dnes na celém světě - vzdaluje věřící v Krista od nepravostí světa - a od tmy hříchu, - vrací k milosti, sdružuje ve svaté společenství.
To je ta noc, - v níž Kristus pouta smrti rozlomil - a jako vítěz vystoupil z hrobu.
Nic by nám neprospělo, že jsme se narodili, kdybychom nebyli vykoupeni.
Ó, jak obdivuhodně se sklání k nám tvá otcovská dobrota! Jak nedocenitelný to projev tvé lásky: Syna jsi vydal, abys vykoupil služebníka! Vpravdě nezbytný byl hřích Adamův, - který Kristus zahladil svou smrtí.
Ó šťastná vina, - pro kterou přišel Vykupitel tak vznešený a veliký!
Ó vskutku blažená noc, - ta jediná směla znát čas i hodinu,
kdy Kristus vstal z říše zemřelých!
To je ta noc, o které je psáno: "Noc jako den se rozjasní"
a "Noc je mým světlem ve všech radostech".
A tak posvěcená tato noc - zahání hříchy, smývá viny,
hříšníkům vrací nevinnost a zarmouceným radost, zahání nenávist, - vytváří jednotu srdcí - a pokořuje zlé moci.
Ó vpravdě blahodárná noc, - která spojila zemi s nebem, člověka s Bohem.
Prosíme tě tedy, Bože, - ať tato svíce ke cti tvého jména zasvěcená, stále svítí neslábnoucím jasem, - aby rozehnala temnotu této noci.
Přijmi ji jako líbeznou vůni - a dej, aby zářila jako světla na nebi.
Plamen její ať spatří jitřní Vládce světla. Onen totiž vládce světla, který nezná západu. Ten, který se vrátil z říše zemřelých a jasně zazářil lidskému rodu: tvůj Syn Ježíš Kristus. On s tebou žije a kraluje na věky věků. Amen.
Rozsvítí se světla v kostele.
Píseň: Před tebou Pane temno ztrácí sílu, noc odchází a den jasně září.
Úvod do biblických čtení:
Dnes budeme číst hned 4 biblické texty, abychom si připomněli, že nás Bůh od počátku dějin doprovází, vysvoboyuje ze zajetí a touží po tom, abychom spolu s Ježíšem začali nový život. Mezi čtením textů zpíváme píseň Jubilate Deo, Jubilate Deo Aleluia! (Chvalte Boha.).
První čtení (Gn 1, 1 - 2, 2)
Jubilate Deo, Jubilate Deo Aleluia!
(Taizé): 3x, kánon
Druhé čtení (Ex 14, 15-31)
Jubilate Deo, Jubilate Deo Aleluia!
(Taizé): 3x, kánon
Třetí čtení (Řím 6, 3-11)
Jubilate Deo, Jubilate Deo Aleluia!
(Taizé): 3x, kánon
Evangelium Mk 16,1-8
Jubilate Deo, Jubilate Deo Aleluia!
(Taizé): 3x, kánon
Krátké zamyšlení
Obnova křestních slibů
Sestry a bratři, určitě víte, že církev odpradávna nejraději křtí o Velikonocích, svátku našeho vykoupení. Letos nemáme mezi sebou žádného katechumena, který dnes bude křtěn. Ale rozpomeneme se na svůj křest; a s vděčností za to, že si nás Pán Ježíš vyvolil za své učedníky, vyznáme víru, v níž jsme byli pokřtěni, a obnovíme svůj křestní slib.
Povstaneme
Položím vám otázky, po staletí podávané katechumenům při křtu.
Otázky k obnově křestního slibu:
Chceš žít ve svobodě dětí Božích a zříkáš se proto hříchu? - Ano.
Chceš, aby tě hřích už neovládl a zříkáš se proto všeho, co k němu láká? - Ano.
Zříkáš se tedy ducha zla a všeho, co působí a čím se pyšní? - Ano.
Věříš v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země? - Věřím.
Věříš v Ježíše Krista, Syna jeho jediného a Pána našeho, jenž byl počat z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl pod Pontiem Pilátem, ukřižován umřel a byl pohřben, sestoupil mezi mrtvé, třetího dne vstal z mrtvých, vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha Otce všemohoucího, odkud přijde soudit živé i mrtvé? - Věřím.
Věříš v Ducha svatého, svatou církev obecnou, svatých společenství, odpuštění hříchů, těla z mrtvých vzkříšení a život věčný?-- Věřím.
Všemohoucí Bůh, Otec našeho Pána Ježíše Krista, nás vysvobodil z hříchu a dal nám život z vody a z Ducha svatého. Žijme tedy jako věrní učedníci Ježíše Krista. Amen.
Následují přímluvné modlitby
Přátelé Kristovi, sjednoceni ve víře předkládejme nyní naše modlitby bohu a společně volejme Gospodi pomiluj
1) Modleme se za církev po celém světě, neboť ona je místem, kde máme nacházet přijetí a útěchu a kde jako vítr vane Duch svatý. -
2) Modleme se za všechny lidi, kteří svým životem hlásají dobrou zvěst o Kristu, neboť oni jsou jeho učedníci a šiřitelé pokoje.
3) Modleme se zaspravedlnost a právo ve světě, aby všichni mohli žít v pokoji a míru.
4) Modleme se za odpočinutí našich zemřelých, aby u Pána našli smíření a pokoj.
5) Prosme i za sebe, když na nás doléhá lidská slabost a křehkost, a duch zla nás zaslepuje v našem myšlení, činech i slovech.
Bože, do tvých rukou svěřujeme všechno, co jsme a co máme - neboť ty sám jsi Původce, Dárce a Ochránce všeho. Odevzdáváme se Tvému milosrdenství a lásce. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.
Zpívá se píseň 248, 1-3 dále eucharistická liturgie dle Farského.
Po přijímání píseň 248, 4-6
Požehnání
Všemohoucí Bůh přijal Kristovu oběť za záchranu světa: ať vás chrání před pokušením zla a ať vám žehná! - Amen.
Všemohoucí Bůh nás obnovil vzkříšením svého Syna: ať vám dá účast na jeho nesmrtelnosti a ať vám žehná! -Amen.
Všemohoucí Bůh proměnil utrpení svého Syna ve slávu: ať promění i vaše zármutky v radost a ať vám žehná!- Amen.
Požehnej nás všemohoucí Bůh Otec i Syn (+) i Duch svatý. Amen.
Po požehnání píseň výzva k zapálení svící a písni.
Nebojte se, radujte se, Kristus slavný vítěz z hrobu vstal! (Taizé)
Kázání z Bílé soboty najdete ZDE.

