Jsem osel 

28.03.2021

Rodinná bohoslužba na Květnou neděli

Texty: Marek 11,1-11 Filipským 2,5-11


Scéna Ježíšova vjezdu do Jeruzaléma je v dnešní coronavirové době už skoro nepředstavitelná. Plno lidí, kteří se mačkají na sebe, z plných plic křičí a víří vzduch mávátky - to dnešním bezpečnostním předpisům moc neodpovídá. Ale ani tehdy se takové srocování lidí nevidělo rádo. Židé byli pod nadvládou Římanů a takovéto srocení lidí by mohlo vést k povstání. Konec konců, spousta lidí si myslela, že Ježíš je ten, kdo je Římanů zbaví. My už víme, že se pletli a co se nakonec v Jeruzalémě stalo, to si budeme připomínat v tomto svatém týdnu.

Proto se dnes nebudeme bavit tak úplně o Ježíši, ale o tom, co se dělo kolem něj. Na pomoc si můžeme vzít úvodní obrázek. Koho a co na něm kromě Ježíše vidíme?

Učedníci: asi byli v té chvíli šťastní a pyšní na to, že jsou v Ježíšově družině. Mohli říkat: "Ten, komu provolávají slávu, je náš mistr a přítel!"

Lidé u cesty: vzrušení, nadšení a plní očekávání - někteří věděli, že Ježíš je divotvorný kazatel, mnozí se prostě jen přidali, protože je strhlo nadšení druhých, mnozí byli rádi, že se něco děje... Určitě to nebyla nuda.

Farizeové: dívají se pochybovačně a s nevolí, mají strach, aby se nenarušil veřejný pořádek a nakonec (marně) žádají Ježíše, aby lidem domluvil.

Oslátko: nese Krista a těžko říci, co si myslí, prostě veze někoho na zádech a možná by rádo chňaplo po nějaké té zelené větvičce, kterou mu lidé mávají před očima.

A pak jsou tam také ratolesti, zelené větvičky sloužící coby mávátka, a pláště na zemi místo červeného koberce pro VIP osoby.

A všechno a všichni v tom příběhu mají své místo.


Kdybyste si mohli vybrat nějakou postavu či věc, kdo, nebo co byste chtěli být?

Pravda je, že v průběhu života můžeme být každou z těch osob na obrázku. Jednou jsme hrdí Ježíšovi učedníci, jednou pochybovační farizeové, kterým je ten rumrachjch trapný a nevhodný jejich vážnosti, jednou zase jásající lidé, kteří se na chvíli přidali k nějaké pěkné (církevní) akci...

Ta důležitá otázka ale je: Kým bychom pro Ježíše měli být?

Asi vás to překvapí, ale myslím, že bychom spíše, než lidmi měli být těmi plášti na zemi, radostnými ratolestmi a úplně ze všeho nejvíc těmi osly.

Proč?

Oslík nesl Ježíše do Jeruzaléma, tam, kde Ježíš chtěl a potřeboval být. Plášť na zemi je ten, po kterém Ježíš kráčí ne jako jako neznámý pobuda, ale jako vzácný host. A ratolesti dělají z Ježíšova příchodu něco slavnostního, důležitého a radostného.

Ježíš vjel do svatého města Jeruzaléma kdysi dávno. Ale do našich měst, domů, kostelů přichází stále i dnes. A aby o tom lidé věděli, aby si ho všimli, potřebuje k tomu nás - osly, kteří ho nesou, pláště, přes které může přijít, a ratolesti, které ostatním ukazují, že Ježíš je opravdu král a že je to s ním prima.

Oslové jsou ti, kteří přinášejí světu Krista tím, že o něm mluví, pláště tím, že mu slouží službou druhým a ratolesti, to jsou ti, kteří svoji víru radostně žijí. Každý z vás může v různých chvílích být tím, či oním.


A na závěr ještě malou poznámku (asi nejen pro dospělé):

Staří exegeté - vykladači Bible - vidí v oslu symbol církve. Církev = osel, to je veselé přirovnání, ale má to svoji hloubku.

Tato alegorie zbavuje církev triumfálnosti, pýchy a přílišného sebevědomí. Nicméně toto ušaté trucovité a nespolehlivé zvíře přináší do světa Krista - tak, jako osel přivezl Krista do Jeruzaléma. A v tom je úloha církve nezastupitelná. Přináší světu Krista, ne proto, že by byla Kristu dostatečně důstojným partnerem nebo prostředníkem - je to osel, ale protože Kristus sám si ve svém ponížení takové tvrdohlavé a občas i směšné zvíře k tomuto úkolu zvolil. A protože církev to jsme my, platí toto přirovnání i pro nás. I my jsme jako ten osel, často trucovití splašení, někdy směšní, ale přesto pro Boží dílo ve světě nezastupitelní.

Takže: pokud vám někdo někdy řekne: "Ty jsi ale osel," můžete mu radostně odpovědět: "To jsem a jsem na to hrdý!"



Přímluvy - Prosíme tě, Pane

Ježíš vstoupil do Jeruzaléma, aby Velikonoce proměnil v okamžik záchrany každého člověka. S důvěrou předložme Bohu své prosby:

  • Prosíme za bratry a sestry, kteří nemají možnost účastnit se oslav velikonočních svátků.
  • Prosíme za naši vládu a její rozhodování o budoucnosti naší země.
  • Prosíme za oblasti sužované totalitními režimy či organizovaným zločinem.
  • Prosíme o Boží pokoj pro napjaté vztahy mezi velkými státy světa.
  • Prosíme o zastavení pandemie covidu a prosme za všechny, kdo nesou důsledky současné situace.
  • Prosíme o dobré počasí pro úrodu a za země, kde sucho nebo záplavy ohrožují obyvatele.

Nebeský Otče, skláníme se před pokorou tvého Syna, který přijal kříž a položil za nás život. Pro jeho poslušnost vyslyš naše prosby a zahrň nás svým milosrdenstvím. Neboť ty žiješ a kraluješ na věky věků. Amen.

Chvály - Chválíme tě, Pane

- za to že jsi sám sebe ponížil, abychom my mohli být povýšeni,

- za to, že za námi přicházíš i tam, kam jiní nemohou,

- za tvoji útěšnou blízkost,

- za všechny lékaře a zdravotníky,

- za všechny dobrovolníky, kteří pomáhají, kde je třeba,

- za technické možnosti, díky kterým můžeme i dnes slyšet tvé slovo,

- za všechny, kdo se vytrvale modlí za tento svět.


Zpět na seznam všech čtení na neděli. 



CČSH - Karáskovo náměstí 10 - 615 00 Brno
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky