Potopa a křest

21.02.2021

Potopa a křest

Texty: Genesis 9,8-17, 1. list Petrův 3,18-22, Marek 1,9-15 (najdete na https://www.biblenet.cz)

Většinou se v neděli zaměřujeme na evangelium, případně Starý zákon, který s ním má společné téma. Epištola, bývá většinou spíše takový doplněk. Moc se u ní nezastavujeme.

Epištolní čtení dnes bude výjimkou. Je spojovacím článkem evangelního a starozákonního čtení.

Které slovo je v epištole společné se Starým zákonem a které je společné s evangeliem?

Se Starým zákonem slovo Noe (potopa), s evangeliem slovo křest. Petr zde velmi odvážně vyslovuje názor, že potopa je předobrazem křtu.

Je to pro vás něco nového? Nejznámějším starozákonním předobrazem křtu je přechod Rudým mořem (Bílá sobota). Tam ta symbolika je celkem dost jasná - z otroctví ke svobodě, průchod mořem - symbolem smrti k životu. Ale potopa? To jediné společné je možná to, že v obou případech, kromě těch pár vyvolených, v té vodě zahyne spousta (zlých) lidí.

Potopa patří do tzv. biblické prehistorie - nepopisuje se zde historie, ale jsou to obrazy, které odpovídají na základní lidské otázky: stvoření, zlo... a slouží ke konfrontaci současnosti.

Téma potopy - Noemovy archy je oblíbeným tématem katechetů; děti si tam můžou pěkně vyhrát. Hledají zvířátka, párují je, dávají do archy... Je to taková veselá hodina.

Ale je ta zpráva o potopě zprávou radostnou?

Tož, ano i ne.

Potopa je určitá odpověď pro ty, kteří si připadají, že žijí v moři zla a říkají: "Kdyby byl Bůh, tak by nic takového nedopustil." Jinými slovy - všechny ty zlé by smetl z tváře země. A nechal tu jen ty dobré - mě.

A tento příběh nám odpovídá: stalo se, jak jsi představuješ. Všichni zlí byli zahubeni, ale ten spravedlivý Noe, do toho nového očištěného světa stejně znovu vnesl hřích a zlo. A to se velmi rychle množí a mutuje, stejně jako náš dnešní coronavirus. Zbavit se zla podle tohoto vzorce by znamenalo: zahubit všechny včetně těch, co si myslí, že jsou spravedliví. Pokud chci, aby Bůh vyhubil zlo, musím se do toho počítat i já. Protože nikdy nevím, kdy ten hřích ve mně zmutuje!

Ale to není Boží cesta, Bůh se člověka jen tak nevzdává. Nikdy se ho nevzdá! (Vždyť Bůh řekl: 'Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu.' Žd13,5)

Bůh nechává Noeho vystavět koráb, ve kterém je "zástupně" lidstvo i všechno stvoření zachráněno.

Pokud má potopa podle Petra sloužit jako předobraz křtu, tak myslím, že tím hlavním aktérem celého příběhu není Noe, ale právě ten koráb-archa, kterou poslušný Noe podle Božích plánů postaví, ale Bůh sám ji uzavře. A převeze Noeho z onoho hříchem zkaženého světa do světa nového, očištěného.

To je obraz, který si můžeme postavit před oči: První dějství je svět zamořený hříchem. A co je Hřích? Odvrácení se od Boha, zavržení Božího řádu se všemi důsledky, které z toho plynou - utrpení celého stvoření, které je s člověkem spojeno.

Svět zamořený hříchem = svět bez Boha = peklo.

Potopa je trestem za hřích. Jasně ukazuje, jak svět-člověk odtržený od Boha skončí. Ale přece jen je zde koráb, ve kterém může dojít lidstvo a s ním celé vzdychající tvorstvo záchrany (Ř 8,21 Trvá však naděje, že i samo tvorstvo bude vysvobozeno z otroctví zániku a uvedeno do svobody a slávy dětí Božích.)

A touto záchranou, tímto korábem není nikdo jiný než Ježíš Kristus. "Kristus dal svůj život jednou provždy za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás přivedl k Bohu." 1.Pt3,18zacelil onu propast způsobenou hříchem.

Kristus je záchranný koráb, který zde stále je a čeká na své pasažéry a bude zde až do konce tohoto světa. (Bůh ve své duhové smlouvě zaslíbil, že svět nebude zničen vodou, nikoliv, že nikdy neskončí. Naopak, i sám Ježíš nás před jeho koncem varuje.)

V Bibli není psáno, že byl Noe byl nějakým prorokem, který hlásá konec světa. Nicméně, sama stavba korábu mohla být dostatečným varováním. Ale lidé z toho pravděpodobně měli spíše srandu. Stejně jako "Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám, kteří jdeme ke spáse, je mocí Boží." 1K1,18

Voda potopy pak skutečně může být i předobrazem křtu: V korábu - s Kristem - skrze vodu potopy - skrze vodu křtu máme otevřenou cestu k novému životu: "Byli jsme tedy křtem spolu s ním pohřbeni ve smrt, abychom - jako Kristus byl vzkříšen z mrtvých slavnou mocí svého Otce - i my vstoupili na cestu nového života."

Dnešní kázání je evangelického stylu - sestavené z mnoha biblických citátů (Bible vykládaná Biblí). Ale nějak jsem si nemohla pomoci, ty souvislosti naskakovaly samy.

V podstatě jsme se také vůbec nedostali k evangeliu, tak si dovolím to alespoň jedním evangelním citátem uzavřít. Zbývá totiž ještě dopovědět, jak se do toho korábu dostat:

"Čiňte pokání a věřte evangeliu."


Přímluvy:

Hospodin vyslyší ty, kteří k němu volají. Vzývejme ho, aby zachránil a uzdravil nás i svět, ve kterém žijeme.

  • Prosíme za všechny, kteří se připravují na křest.
  • Prosíme za vládu, poslance a hejtmany, aby svým jednáním naši zemi chránili před ekonomickým i společenským kolapsem.
  • Prosíme o Boží pomoc pro nemocnice přeplněné pacienty s nemocí covid.
  • Prosíme o nalezení cesty k zastavení pandemie coronaviru a prosme za chudé státy, které mají obtížný přístup k očkování.
  • Prosíme za pacienty, kteří bojují o život. Prosíme za ty, kteří zemřeli, přijmi je do svého království: dnes pak zvláště za bratra faráře Zdeňka Svobodu, který zemřel minulý týden
  • Prosíme za Rusko a za Čínu, aby nalezly cestu ke svobodě svých občanů a k odpovědnosti vůči nim
  • Prosíme o dar naděje plynoucí z víry pro celé naše společenství.

Bože, jsi dobrý a dokonalý, proto ukazuješ hříšníkům cestu. Vyslyš naše prosby a veď nás ve své pravdě. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.


Zpět na seznam všech čtení na neděli.


 

CČSH - Karáskovo náměstí 10 - 615 00 Brno
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky